Artikelen

IFFR 2021 deel 2: Scooters, Tibet en Maas architect van het nieuwe Boijmans Depot

Under Tomorrow's Sky

 

‘Dear Diary’ is een klassieker van de Italiaanse quirky regisseur Nanni Moretti, wiens nieuwe film ‘Tre Piani’ (drie verdiepingen) draait in het hoofdprogramma van het komende Cannes filmfestival. Een roadmovie gedraaid in Tibet, ‘A Song for you’, en een documentaire van Jan Louter over architect Winy Maas, die het nieuwe Boijmans Depot ontworpen heeft. 

Dear Diary 

Dear Diary (1993) is een heerlijke onpretentieuze roadmovie, waar Moretti op zijn vespa kris kras door Rome rijdt. Hij geeft  commentaar op de bouw, de veranderingen in de straten en filosofeert over het leven. Moretti is de eigenaar van een klein arthouse filmhuis. Op zijn vespa komt hij langs dansende mensen op straat en gaat meezingen.

Pasolini

In de verpauperde buitenwijk Ostia bezoekt hij een monument, op de plek waar de Italiaanse dichter en filmmaker Pier Paolo Pasolini is vermoord. Pasolini werd vooral bekend door films als ‘Arabian Nights’, ‘Teorema en het magistrale ‘The Gospel According  to St Matthew’. 

De film is verdeeld in drie delen: On My Vespa, Islands, hier bezoekt hij het Eolische eiland Lipari, vlakbij Sicilië. Het laatste deel heet Medici, wat dokters betekent. Moretti heeft vreselijke last van jeuk en lijdt aan slapeloosheid. Hij probeert allerlei behandelingen en tientallen medicijnen, die niet erg helpen. Hij gaat van de ene specialist naar de andere en probeert ook acupunctuur. Uiteindelijk wordt er een vorm van Hodgkin ontdekt, die goed te genezen is. 

Winy Maas 

‘Under Tomorrow’s Sky’ is een documentaire van de Nederlandse documentairemaker Jan Louter. Hij maakte vele films met literaire onderwerpen (over Wolkers, Komrij en Couperus onder andere). En ‘The last days of Shishmaref’ over drie Eskimo families. Nu volgde hij architect, landschapsarchitect en hoogleraar Winy Maas (1958). Samen met  de architecten Jacob van Rijs en Nathalie de Vries richtte hij studio MVRDV op.  MVRDV is bekend van gebouwen als De Markthal in Rotterdam, de Twin Tower in Taipei en het binnenkort te openen Depot Boijmans van Beuningen. In dit ronde met spiegelglas beklede gebouw is een groot deel van het archief van het naast gelegen museum Boijmans te bekijken. Uniek in de kunstwereld. Boven op het gebouw is een tuin aangelegd met een restaurant erin.  

Vertical City 

In de film zien we Maas met collega’s onderhandelen over nieuw te realiseren plannen. In Nederland, Azië en Europa. Soms moet hij compromissen sluiten, anders gaat zijn plan niet door. Winy Maas komt naar voren als een architect met oog voor de menselijke maat, hij laat zien dat hij een visionair is met briljante ideeën, die zijn collega’s en opdrachtgevers niet altijd kunnen volgen.

Een van zijn meest fantastische ontwerpen heet ‘The Vertical City’. Her en daar op elkaar gestapelde woonblokken, met veel groene planten en zelfs kleine parken. Een multifunctioneel ontwerp met woningen, recreatieruimtes, theaters en cafés, vervaardigd tot een geheel. In de toekomst leeft naar verluidt 75% van de mensen in grote steden, dus meer ‘vertical cities’ zijn erg welkom. 

 De film is interessant, origineel gestructureerd en je kunt zien dat cineast Jan Louter een goede band heeft met Winy Maas. 

Tibet  

‘A Song for You’ is een Chinese film voornamelijk gedraaid in Tibet. Regisseur Dukar Tserang maakt zijn debuut. Niet eenvoudig in Tibet, waar maar enkele films gemaakt zijn. De bekendste film gedraaid in Tibet is Kundrun van Martin Scorsese. Ngawang rijdt op zijn motorfiets door de Tibetaanse hoogvlaktes. Om zijn nek hangt een traditioneel Tibetaans snaarinstrument. Dit probeert hij te promoten samen met een voor die regio typische manier van zingen. De charismatische Ngawang moet het zien te maken in een muziekwereld gedomineerd door elektronische muziek.  

Op een goede dag ontmoet hij wat later zal blijken zijn Muze en beschermengel te zijn. 

Hopelijk is het Coronavirus in 2022 niet meer zo bedreigend als nu, zodat er een gewoon filmfestival mogelijk is. Want zo’n online festival is beter dan niets, maar het blijft een ‘substitute’ voor live cinema en ontmoetingen.  

  • fotorechten: IFFR 2021.

      

Waardeer dit artikel

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden.

Mijn gekozen donatie € -